کد مطلب:48348
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا از آية وَالْوَ َلِدَ َتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَـَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْن...;(بقره،233) ميتوان استفاده كرد كه شير دادن به بچّهها بايد دو سال كامل باشد؟ و آيا در فقه از اين آيه چنين استنباطي صورت گرفته است؟
خداوند دربارة شير دادن به كودكان ميفرمايد: وَالْوَ َلِدَ َتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَـَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَة...;(بقره،233) و مادران فرزندان خود را دو سال تمام شير دهند. ]اين حكم[ براي كسي است كه بخواهد دورة شيرخوارگي را تكميل كند...
در اين بخش از آيه، حق شير دادن در دو سال شيرخوارگي كودكان به مادر داده شده است. از نظر فقهي، شير دادن بر مادر واجب نيست. از آية ياد شده وجوب شير دادن استفاده نميشود; چون آيه در مقام بيان مدت نهايي شير دادن است، نه در مقام بيان وجوب شير دادن.
فقها با توجه به نكتة ياد شده، آيات ديگر، مانند ...فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَ ?‹َاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ...;(طلاق،6) و روايات، گفتهاند:
شير دادن بر مادر واجب نيست، مگر سه روز آغاز ولادت، كه عدهاي از فقها شير دادن در اين سه روز را بر مادر واجب كردهاند.( ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 2، ص 240، دفتر انتشارات اسلامي، قم / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 186، دارالكتب الاسلامية / جواهر الكلام، شيخ محمد حسن جواهري، ج 31، ص 273، مكتبة الاسلامية، تهران / تحرير الوسيله، امام خميني، ج 2، ص 279، مؤسسة اسماعيليان، قم. )
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.